SDLC - Design
✅ 3. Design – مرحلة التصميم
🎯 الهدف من المرحلة دي:
نحول المتطلبات اللي جمعناها في المرحلة اللي فاتت، إلى تصميم فعلي للنظام — يعني نبدأ نرسم خريطة المشروع، ونحدد شكله من جوه ومن برّه.
📌 التصميم بيكون على مستويين:
🧱 1. High-Level Design (التصميم العام)
يعني الهيكل العام للنظام (نظرة من فوق):
-
يتكوّن من كام جزء؟
-
هيشتغل من خلال أي طبقات (Layers)؟
-
هنعمل قاعدة بيانات؟
-
فيه API؟ ولا تطبيق واحد؟
💡 مثال:
فيه Frontend – Backend – Database – Auth Service – Payment Gateway
⚙️ 2. Low-Level Design (التصميم التفصيلي)
بندخل في تفاصيل أكتر:
-
كل كلاس (Class) هيعمل إيه؟
-
الجداول في قاعدة البيانات هتكون إزاي؟
-
شكل الشاشات وواجهات المستخدم (UI Mockups)
📄 أدوات بتساعد في مرحلة التصميم:
-
UML diagrams (زي Class Diagram وSequence Diagram)
-
ERD – Entity Relationship Diagram (لرسم قاعدة البيانات)
-
Wireframes / Mockups (لرسم شكل الصفحات للمستخدم)
🧠 إيه اللي المفروض تعرفه من المرحلة دي؟
-
تفهم الفرق بين التصميم العام والتفصيلي
-
تعرف ترسم مخطط يوضح علاقة الكلاسات ببعض
-
تقدر توصل المتطلبات اللي كانت بالكلام إلى رسومات أو هيكل تقني
-
التصميم الكويس بيقلل المشاكل وقت البرمجة
🔄 مثال تطبيقي:
نكمل على تطبيق البيع أونلاين:
-
High-Level Design:
-
Web App فيه Frontend (بلغة Blazor مثلًا)
-
Backend API (ASP.NET Core)
-
SQL Server Database
-
Auth Service لتسجيل الدخول
-
Stripe API للدفع
-
-
Low-Level Design:
-
جدول
Users
– جدولProducts
– جدولOrders
-
Class باسم
ProductService
فيها دوال لإضافة المنتج وحذفه وتحديثه -
رسم للشاشة الرئيسية: صورة المنتج – اسمه – السعر – زر "إضافة للسلة"
-
تعليقات
إرسال تعليق